Catalogus 79

Catalogus 79

Catalogus 79

Kunstenaar
Nikolaas van Os
Datering
1950

Le Soprano Lunatique opus 84
Steengoed, gevormd
Glazuur
130 x 120 cm
1982-1983
Collectie A.J. Veldkamp

De ceramist Nikolaas van Os was goed bevriend met Van Achterbergh. Zijn kleurrijke monumentale beelden vulden al snel het tuintje aan de Amsterdamseweg in Amstelveen.
De verzamelaar keek er elke dag naar, terwijl de rest van zijn collectie hedendaagse ceramiek tot in de jaren negentig tentoongesteld werd in de Pottenkijker aan de De Wittenkade. De grote lichtvoetige, satirische beelden werden door Van Achterbergh direct van de kunstenaar in Amerongen aangekocht.
In 1983 was Van Achterbergh de drijvende kracht achter de tentoonstelling L’Opera de Nicolas in museum het Princessehof. Hij schreef de tekst voor het vouwblad. Na de tentoonstelling kocht hij de hier afgebeelde Le Soprano Lunatique opus 84 en het metersgrote L’Aiglon. Daarmee was de tuin vol.
De maanzieke torenuil verbeeld toonladders terwijl het aan zijn stoel gekluisterde adelaarsjong een tragikomische verbeelding van de zoon van Napoleon voorstelt.

Nikolaas van Os ziet zichzelf als een beeldhouwer die zijn beelden niet hakt of giet maar bakt. Hij heeft niets met potterie, behalve het materiaal. Zijn beelden worden opgebouwd uit een aantal deels omklede skeletachtige frames. De surrealistische beelden, zijn geïnspireerd op historie, muziek, toneel en literatuur. De woeste kleuren en maskers doen denken aan een Venetiaans carnaval.
Het omstreeks 1982 speciaal voor de tuin in Amstelveen vervaardigde reliëf nec spe ne metu, schonk Van Achterbergh aan museum het Princessehof alwaar het door onzorgvuldig beheer, tot woede van de verzamelaar, ernstig beschadigd raakte.

Meer objecten

Terug naar zoekresultaat